W piątym (2/2011) numerze Polskiego Pisma Amigowego ukazała się recenzja gry przygodowej Aquaria wydanej przez grupę Bit-Blot. Obecnie z tym tekstem można się zapoznać na portalu www.ppa.pl
Gra opowiada historię pewnej morskiej istoty imieniem Naija, w której poczucie samotności wzbudziło chęć odkrycia swojego pochodzenia. Wyrusza w tym celu w przepastne otchłanie oceanu. Napotyka na swej drodze opustoszałe miasta świadczące o istnieniu dawnych cywilizacji oraz dziwne stwory, z którymi będzie musiała się zmierzyć.
I choć gra ma swój klimat to po skończonej grze czuje się lekki niedosyt i każdy chciałby wiedzieć, jak historia potoczyła się dalej.
Autorzy wyszli graczom naprzeciw, pozwalając dołączać do gry swoje dodatki zwane modami.
Takich modów wyszło naprawdę wiele, jednak tylko kilka zasługuje na większą uwagę.
Ostrzegam jednak, że cały poniższy tekst można oznaczyć jako „Uwaga – Spoiler”.

Sequel Mod Chapter One

„– Mój synu, chciałbym ci opowiedzieć historię twojego pochodzenia”. Tak rozpoczyna się pierwszy z opisanych tu dodatków. Jest on opowieścią opowiedzianą przez Li swojemu synowi Lucienowi po szesnastu latach od momentu, gdy Naija zaginęła.
Tu małe wyjaśnienie: główny wątek gry ma dwa zakończenia. Jeśli znaleźliśmy wszystkie tak zwane „Lost Memories” zobaczymy pełniejsze zakończenie, w którym Mia porywa Naiję.

Wracając jednak do historii, Li zaniepokojony tym, że Naija nie wróciła do domu, postanawia ja odszukać. Wybiera się w podróż, gdzie zwiedza nie tylko znane lokacje, ale również całkowicie nowe, w tym bardzo mocno rozbudowaną „Energy Temple”, gdzie dzieje się główna akcja całej historii.
Główny bohater nie potrafi korzystać z mocy Pieśni, a jego jedyną bronią jest strzelająca bransoleta. Jednak korzystanie z niej nie jest takie proste. Strzelając trzeba dobrze wymierzyć gdyż pociski nie są samonaprowadzające tak jak to miało miejsce w głównym wątku.

Cala historia nie kończy się niestety happy endem. Autorzy co prawda taki przewidywali jednak postanowili zostawić sobie furtkę by moc rozbić historie na kilka części.
O tym że historia miała być dłuższa można się przekonać przeglądając zawartość plików.
Jak do tej pory dostępna jest tylko pierwsza z nich. Na temat kolejnych jak na razie niewiele wiadomo. Może się kiedyś ukażą.

W samej grze zmieniono fizykę poruszania się postaci na lądzie – Li potrafi wyjść z wody na ląd i poruszać się na dwóch nogach. Na samym początku gry możemy wybrać jeden z czterech stopni trudności.


Sacrifice

Dodatek ten można uważać za prolog do głównego wątku gry. Tym razem przenosimy się w przeszłość. W miecie Mithalas, gdzie mieszkańcy do tej pory pędzili beztroskie życie, zaczęły dziać się niewytłumaczalne rzeczy. Książę Drask zaniepokojony takim stanem rzeczy prosi swoje żonę Elene o kilka przysług, które mogłyby temu zaradzić. Ten dodatek jest prostym RPG-iem w którym musimy wykonać pewne zadania. Nie jest ich dużo a cała gra opiera się na rozmowach z innymi osobami. Spotkamy Naiję będącą jeszcze dzieckiem, porozmawiamy z Mią, dowiemy się kim była „Trzynasta”, Vedha oraz Sauguin. Dowiemy się również, na czym polegał konflikt Eryka z Mia. W każdym razie nieważne jak taka rozmowa się potoczy, bo i tak nie ma ona wpływu na resztę naszych poczynań. W jednym tylko przypadku odpowiednio poprowadzona rozmowa zapobiegnie walce z jednym z kapłanów.
Oprócz tego w grze znajdują się lokacje, które same w sobie nic nie wnoszą jednak odwiedzenie ich spowoduje, że możemy coś zdobyć lub dowiedzieć się innych informacji.
Nowością w tym dodatku jest natomiast to, że podróżując na Żółwiu możemy wybrać konkretne miejsce gdzie chcemy się udać o ile wcześniej to miejsce odwiedziliśmy.


Labyrinth

Ten dodatek nie jest związany bezpośrednio z głównym wątkiem gry. Jest to całkowicie osobna historia dziejąca się po wydarzeniach z głównej części gry.

Naija została sama w domu, gdyż Li musiał opuścić wody oceanu, aby rozwiązać kilka spraw.
Nudząc się strasznie postanowiła bliżej przyjrzeć okolicy, w której przyszło jej mieszkać.
Najbardziej zaciekawił ją korytarz zawalony głazem, którego postanowiła usunąć i udać w podróż w nieznane. Na jej nieszczęście wpadła do bardzo rozległego starożytnego labiryntu, z którego nie mogła uciec, gdyż jej droga powrotna została odcięta. Dlatego też musiała poszukać
innego wyjścia.

Ten dodatek jest naprawdę rozległy. Autorzy bardzo się napracowali, co widać po lokacjach, które naprawdę zachwycają nową szatą graficzną oraz postaciami, z którymi nigdy nie mieliśmy kontaktu, grając w inne dodatki. Aby utrudnić nieco eksplorację nowych obszarów postanowiono ograniczyć dostęp do map. Jeśli nawet mapa danego terenu jest dostępna to i tak na wiele się nam nie przyda.
Wystrój krajobrazu, w którym poruszamy się, został tak skonstruowany, że sam w sobie tworzy labirynt.
Dodatkowo, oprócz zbierania skarbów znanych głównego wątku, w tym tytule możemy zbierać też tęczowe perły. Na koniec gry zobaczymy statystki związane z naszymi osiągnięciami. Innym ciekawym elementem tego dodatku jest to, że po skończonej eksploracji gra nie kończy się. Gdy Naija wróciła do domu okazało się ze Li tam na nią czekał. Możemy zabrać go ze sobą aby razem wybrać się na wycieczkę po tym tajemniczym świecie.


Meatymod

Na sam koniec coś dla ludzi lubiących gry platformowe oraz mających stalowe nerwy.

Pewnego dnia Naija wygrzewała się na powierzchni oceanu zajadając się Rainbow Mushroom. Niestety, ich nadmierna ilość spowodowała że dostała halucynacji. W swym narkotycznym zwidzie zobaczyła jak Li został porwany przez Mię. Jak łatwo się domyślić naszym celem jest uwolnienie go. Jednak nie jest to takie proste.

Do przebycia mamy kilkadziesiąt plansz podzielonych na kilka światów. Grając musimy unikać niebezpiecznych elementów, nie tylko opływając je, ale również wspinając się po pionowych ścianach. W całej grze do niczego nie musimy strzelać.
Naszymi głównymi przeszkodami są piły tarczowe, które potrafią się poruszać, oraz różnego rodzaju pociski.
Rozpoczynając każdy poziom mamy pełen poziom energii, jednak przy spotkaniu z elementem niebezpiecznym natychmiast umieramy w dość spektakularny sposób. Tak, tak, ilość mięsa i krwi przelanej w tej grze przewyższa takie tytuły jak „Doom” czy „Quake”. Jednak nie mamy się czym martwić. Posiadamy nieskończoną ilość żyć, więc każdy poziom możemy przechodzić do skutku. Jednak nasze nieudane próby widać na planszy w postaci krwawych śladów, których przy dalszych niepowodzeniach przybywa.

Ciekawym elementem gry jest Replay. Po ukończeniu danego poziomu możemy obejrzeć powtórkę
naszych poczynań, tyle że wszystkich naraz. Wygląda to naprawdę ciekawie.


Instalujemy

Choć porty gry powstały na systemy takie jak MorphOS czy AmigaOS 4.x, to nie wszystkim będzie dane zagrać w opisane dodatki. Wszystko co tu opisałem testowałem na portach gry powstałych na system MorphOS.

Na starszej wersji portu 1.1.3 „Labyrinth” oraz „Sacrifice” zadziała, ale nie bez problemów. Są one jednak niewielkie.
W „Labyrinth” będzie problem z pokonaniem pierwszego Bossa. Jest to jak najbardziej możliwe, z tym że bardzo dużo czasu będziemy musieli na to poświęcić.
W „Sacrifice” w pewnym miejscu wpadamy w kanał, w którym płynąc towarzyszy nam szum wody. Jednak po wydostaniu się z niego szum w dalszym ciągu jest słyszany, co powoduje dyskomfort. Nie pomaga wyjście do menu głównego. Najlepiej zapisać stan gry, wyjść całkowicie z gry, a następnie kontynuować rozgrywkę od zapisanego miejsca.
Na system AmigaOS 4.x też jest dostępna taka sama wersja portu, dlatego sądzę, że tam też powinny się uruchomić. Możliwe że z podobnymi problemami.

Wszystkie opisane dodatki są darmowe. Można o nich poczytać na oficjalnym forum gry:
www.bit-blot.com/forum/index.php
w dziale „Modding”.

Jednak ze znalezieniem konkretnych linków do archiwów może być problem. Dlatego aby uprościć poszukiwania podam gdzie je można znaleźć.

Sacrifice
www.moddb.com/mods/sacrifice/downloads/sacrifice

Labyrinth
fg.wzff.de/pub/aquaria/mods/Labyrinth_v1.zip

Po ściągnięciu należy je rozpakować i umieścić w katalogu „.Aquaria” znajdującym się w głównym katalogu z grą.
Po uruchomieniu gry wybrać opcję „Mod”, a następnie wskazać to co nas interesuje.

Pozostałe mody, czyli:

Sequel Mod Chapter One
fg.wzff.de/aqmods/aq2_ch1.aqmod

Meatymod
www.moddb.com/mods/meatymod/downloads/meatymod-v102

wymagają nowszej wersji portu opartej na uwolnionych źródłach OSE v1.002, w której rozbudowano silnik gry. Ten port na chwilę obecną istnieje tylko w wersji MorphOS-owej, i można go pobrać stąd:

blabla.ppa.pl/download/Aquaria.lha

Dodatkowo należy doinstalować uaktualnienie plików gry, które również jest darmowe:

fg.wzff.de/pub/aquaria/updatepacks/ose_v1.002/Aquaria_update_win32.zip

W wersji tej rozbudowano manager modów, który praktycznie robi wszystko za nas. Manager pokazuje jakie dodatki są dostępne na sieci, oraz jakie mamy zainstalowane. Jeśli chcemy jakiś dograć wystarczy go wskazać. Gra automatycznie połączy się z serwerem, pobierając go i instalując w odpowiednim miejscu, co powoduje że możemy go natychmiast uruchomić.

Mody

Na koniec

Jeśli komuś spodobały się pierwsze przygody Naiji, to powinien sięgnąć po dalsze tytuły, właśnie w takiej kolejności, w jakiej tu przedstawiłem.

’Phibrizzo’ – Amiga NG (2) 1/2018

—> do spisu artykułów

Dodaj komentarz