Program Audio Evolution ma bardzo bogatą historię na naszej platformie. Wersja dla systemów NG dostępna jest dla każdego smaku nowej generacji. Tak więc nie jest ważne czy jesteście użytkownikiem AmigaOS, MorphOS czy AROS. Edytować i składać profesjonalne pliki audio możecie na waszym ulubionym systemie.

Dla systemów NG ostatnia wersja aplikacji jest oznaczona numerem cztery. Natomiast najnowsze wcielenie programu dostępne jest na systemy mobilne: Android i iOS. Nazywa się ono Audio Evolution Mobile. Szkoda, że program w wersji dla Amigi nie jest już rozwijany. Pocieszające jest to, że w zamian dostajemy dobry soft, zupełnie za darmo. Nie ustępuje on możliwościom bardzo znanemu multiplatformowemu Audacity.

Jak więc można nagrywać audycje typu podcast na AmigaOS? Wszystko zależy od podejścia i celu. Co nasza produkcja ma mieć i jakie kryteria spełniać. Podcast można prowadzić w pojedynkę i wtedy całość jesteśmy w stanie zrealizować tylko przy pomocy Audio Evolution 4. Natomiast gdy, tak jak AmiWigilia lub AMIcast bazujecie na gościach, będziecie musieli się wspomóc przodującą platformą. Powód jest prosty. Do wirtualnego studia, w którym będziecie nagrywać gościa potrzebny, jest albo Skype, abo inne tego typu rozwiązania. Programy te oczywiście dla świata Amigi są niedostępne.

Audio Evolution można wykorzystać do samego nagrywania dźwięku oraz edycji danego odcinka. Program pracuje na podstawie bezstratnego formatu AIFF. Oczywiście, aby nagrywać będzie potrzebny mikrofon, w przypadku komputerów AmigaOne (i podobnych) skazani jesteśmy na kupno mikrofonu na złącze jack 3.5 mm. Polecam też zakup słuchawek nausznych, tak by „zamknąć” ucho. Dzięki temu unikniemy „wpadania” dźwięku z mikrofonu do słuchawek. Tak czy siak, na sprzęt nie musimy wydawać dużych pieniędzy. Na początek zabawy wystarczy nam budżet około 200 lub może 300 zł, dzięki, któremu wyposażymy się w miarę dobry hardware.
Innym podejściem, może być nagrywanie na smartphone i eksport pliku do naszego komputera. Jest to o tyle wygodne, że telefon macie zawsze pod ręką. Takie podejście zapewnia też absolutną ciszę. Nie od dziś wiadomo, że szum wiatraczków zamontowanych nawet w najcichszych laptopach może być przechwycony przez mikrofon.

Główną cechą Audio Evolution 4 jest wygodna edycja wielu ścieżek oraz praca na efektach liczonych w czasie rzeczywistym. Na sprzęcie typu G4 można pracować z dwoma lub trzema takimi efektami bez znacznych spowolnień. Oczywiście na najnowszych AmigaOne X5000 zapas mocy jest jeszcze większy. Dla słabszych konfiguracji pozostaje opcja nakładania tych samych efektów na wybraną ścieżkę i eksport takiego pliku do formatu AIFF. Dzięki temu dany efekt będzie nałożony offline i przy dalszej pracy nie będzie pochłaniał mocy procesora.

Rozpoczynając pracę nad danym odcinkiem, tworzy się nowy projekt w programie Audio Evolution. Od teraz można zacząć nagrywanie (korzystając z panelu Control). Trzeba też pamiętać, aby aktywować mikrofon w programie (ustawienia Soundcard I/O), a także włączyć go w samym systemie, w aplikacji typu Commodity – Mixer.

Mikser AmigaOS

Natomiast gdy mamy już gotowe pliki w formacie AIFF dobrze jest je skopiować do katalogu Samples w nowo stworzonym projekcie. Ułatwi to zarządzenie, kopiowanie lub archiwizację danego odcinka. Takie pliki wczytujemy do programu poprzez „Load AIFF Sample” z górnego menu.

Wybór wejścia mikrofonu
Okno nagrywania
Wczytywanie sampla

Osobiście każdy odcinek dzielę na główne części: ścieżka pierwsza to intro, druga to mój głos, trzecia to gość, a czwarta to outro. Można też dodać kolejną, gdzie umieścimy muzykę w tle, lub muzykę jako przerywnik albo zakończenie podcastu.

Jak zauważyliśmy, Audio Evolution to program typu DAW, czyli Digital Audio Workstation. Służy więc do pracy na wielu ścieżkach, ich edycji oraz postprodukcji.
Od tego momentu możemy zacząć właściwą pracę. W przypadku nagrań z osobami trzecimi należy zgrać ścieżki gościa (lub gości) i swoją. Można też odpowiednio dobrać parametry Fade In i Fade Out, aby mieć ładne przejście pomiędzy intro lub outro a właściwą audycją.
Wszelakie tego typu operacje najlepiej wykonuje się na powiększonych fragmentach danej ścieżki. Audio Evolution oferuje narzędzie lupy oraz narzędzie rozciągania ścieżki w poziomie (zwiększenie dokładności osi czasu). Dzięki temu można edytować materiał bardzo precyzyjnie.
Jednym z najważniejszych narzędziu programu, jest Play i Pauza/Stop. Opcje te znajdują się również w okienku Control lub po prostu pod klawiszem spacji. Wykorzystując oś czasu, wraz z wizualną reprezentacją plików dźwiękowych możemy swobodnie poruszać się po projekcie.

Powyższe możliwości wraz z narzędziami edycji typu: przesuń oraz przytnij, umożliwiają dowolną edycję dźwięku. Do zaznaczenia interesującego nas fragmentu służy prawy klawisz myszki. Tak wyznaczamy początek fragmentu, a jego koniec oznacza się poprzez wciśnięcie klawisza ALT wraz z lewym przyciskiem myszki. Audio Evolution potrafi pracować z tzw. lokatorami. Lokatory to znaczniki wybranych miejsc. Zaznaczamy je, klikając pożądane miejsce na linii czasu, a następnie naciskając klawisz „L”. Za pomocą klawiszy numerycznych możemy szybko przeskakiwać pomiędzy różnymi miejscami w projekcie. Usuwanie polega na dwukliku na znaczniku i wybraniu funkcji Delete.
Dzięki dużej dokładności „zoom” i lupy można wyciąć każdą niedoskonałość lub tak połączyć odpowiednie kawałki sampli uzyskać możliwie, jak najlepszy efekt.

Efekty
Efekty i podręczne menu

Skoro jesteśmy już przy efektach, jakie są najciekawsze w przypadku audycji „mówionej”? Nadmieńmy, że dostęp do efektów w czasie rzeczywistym uzyskamy przez panel Mixer. Służy on też do wyciszania wybranych ścieżek, regulowania głośność oraz właśnie nadawania efektów w czasie rzeczywistym. Mixer potrafi nałożyć jednocześnie trzy efekty na jedną ścieżkę. Przede wszystkim warto się skupić na:
– Noise Gate — redukcja szumów, czyli np. pogłos wiatraków komputera. W przypadku audycji typu radiowego nawet na ustawieniach zaproponowanych przez program pozbędziemy się dużej ilości niepotrzebnego tła. Co więcej, każdy efekt można włączyć lub wyłączyć, tak by w czasie rzeczywistym porównać jego wpływ na materiał.
– Amplifty — może być użyty w celu podbicia dźwięku, co jest szczególnie przydatne, jeśli jedno z nagrań jest cichsze niż drugie.
– Compressor — umożliwia wyrównanie poziomów głośności dla danego sampla. Dzięki temu dźwięk będzie bardziej płaski, wyrównany, można powiedzieć bardziej radiowy.
– LowPass — przydaje się, gdy zastosowany mikrofon był słabej jakości, przez co jakość samego nagranie nie jest idealna, a nie ma możliwości jego powtórzenia.

Jak już wspomniano, na wolniejszych maszynach użycie dwóch efektów pracujących w czasie rzeczywistym może być wyzwaniem. Dlatego autor Audio Evolution, przewidział opcję nadania efektu na wybraną ścieżkę, a następnie zapisania tak zmodyfikowanego sampla do pliku. Przywołując (klawisz F6) okno Sample File List, klikając prawym klawiszem myszki na interesującym nas samplu, wybieramy Plugins z menu Effect. Uzyskujemy dostęp do tych samych funkcji co w czasie rzeczywistym, tyle tylko, że na dany plik AIFF zostanie nałożony wybrany efekt. Następnie plik zostanie zapisany w katalogu Samples naszego projektu (z rozszerzeniem _eff1). Dodatkowo nowo stworzony plik pojawi się automatycznie w głównym oknie programu.

Efekty offline (nie nakładane w czasie rzeczywistym tylko renderowane w sampla, który potem się wczytuje do programu
Efekty offline z menu

Powyższe czynności przy odrobinie wprawy i wyczucia doprowadzą nas do odpowiednio przygotowanego projektu odcinka. By wygenerować wynikowy plik AIFF, używa się komendy Master project z menu File. Tutaj oczywiście uwaga, że program musi przeliczyć wszystkie efekty nałożone w czasie rzeczywistym. Cały projekt musi zostać zapisany do pliku AIFF, tak więc jest to dość obciążające i cały proces konsumuje trochę czasu.

Finalny plik dobrze jest poddać normalizacji. Normalizacja to wyrównanie poziomów głośności, czyli nagranie będzie równe, nie uświadczymy nagłych skoków poziomu głośności. By tego dokonać, najlepiej przygotować uniwersalny projekt tylko pod to zadanie. Po wczytaniu pliku wsadowego w formacie AIFF klawiszem F6 przywołujemy listę sampli. Klikamy prawym klawiszem myszki na wczytanym samplu i wybieramy Effects > Normalize. W oknie Amplifier zaznaczamy Normalize oraz klikamy Apply Amplifier. Po pewnym czasie uzyskamy gotowy plik, który możemy skonwertować do formatu MP3. Najlepiej jest pracować z trybem Mono o bitrate w wartości 128 kbps lub 192 kbps z VBR. Do tych czynności polecam świetne narzędzie CodeAudio.

Code Audio, edycja ustawień MP3

Oczywiście stworzenie własnego podcastu to nie tylko Audio Evolution i nagranie materiału. Wspomnieliśmy o wymaganej konwersji do popularnego formatu MP3. Jednak to nie koniec. Każdy podcast musi mieć swój hosting danych audio oraz plik RSS (format XML). Ten ostatni opisuje każdy z odcinków. To właśnie dzięki niemu nasz podcast możemy dodać do popularnego iTunes czy innych platform dla podcasterów. Jednak, jak widać, na Amidze NG da się przygotować i nagrać profesjonalną audycję.

’radzik’ – Amiga NG (5) 4/2018

do spisu artykułów

Dodaj komentarz