Wywiad z Morguesoft

Morgue Soft obchodzi 25 lat działalności. Piękny jubileusz i warto byłoby poznać osobę stojącą za tą grupą. Nie kojarzę wywiadów z ‘Templario’, tym ciekawiej było poznać człowieka, który poświęcił się programowaniu na Amigę tyle lat.
Staraliśmy się poruszyć wszystkie tematy, myślę że wyszło całkiem interesująco.


Na początku chcę, żebyś się przedstawił i opowiedział o swoich początkach z Amigą.

Cóż, nazywam się Juan Carlos i pochodzę z Hiszpanii. Moje początki to Amiga 500, którą zakupiliśmy wraz z bratem na pół. Mój brat zaczął programować w Amiga Basicu (Microsoft) a ja robiłem grafikę w programie Deluxe Paint 2. Nazwa, którą zaczęliśmy używać od 1993 roku, jest wzięta z książki E.A.Poe „Zabójstwo przy Rue Morgue”. Nasze pierwsze poważne wydanie to był FilePoke napisany przez mojego brata Jose Antonio w Blitz Basicu po tym jak próbował pisać w Dice C (nigdy nie widziałem gorszego środowiska programowania).

Jestem bardzo ciekawy dlaczego wybrałeś nazwę Morgue Soft. Została powołana do życia w czasach bankrutowania Commodore, czy ma to coś wspólnego? To rodzaj czarnego humoru, czy może kryje się za tym coś jeszcze?

Nazwa nie ma nic wspólnego z bankructwem Commodore. Wybraliśmy taką tylko dlatego, że jesteśmy fanami filmów grozy i była to dobra gotycka i przerażająca nazwa. Taka jest geneza nazwy projektu Morgue Soft.

Może zechcesz wytłumaczyć swój pseudonim ‘Templario’?

Dobre pytanie, dlaczego mój nick to ‘Templario’? Wyjaśnienie jest bardzo proste. W 2001 r. subskrybowałem jeden biuletyn pocztowy poświęcony rycerzom Templariuszy i ich historii. To było jak mały żart, kiedy dołączyłem do Amigaworld.net i zapytało mnie o imię, to jedyne które przyszło mi do głowy, to Templario lub Templar, coś podobnego do filmu z Valem Kilmerem „Święty”, gdzie był Simon Templar (pamiętam serial „Święty” z Rogerem Moore, który oglądałem w latach 70. jako film czarno-biały). Do dziś moim oficjalnym pseudonimem na wszystkich stronach Amigi jest ‘Templario’ i podoba mi się to.

O.K., więc oto kilka pytań. Jak dotąd wiemy, że jesteś Juan Carlos z Hiszpanii, chciałbyś powiedzieć coś więcej o sobie? Czym się zajmujesz na co dzień, jaki masz rozmiar buta, wzrost, wagę, datą urodzenia, ulubiony kolor, jedzenie, picie itd. Wiesz, wszystkie te standardowe pytania. Żartuję, ale możesz opowiedzieć o sobie tak wiele, jak tylko chcesz i być może dodać coś od siebie.

No dobrze. Urodziłem się w 1972 roku i mam 47 lat, obecnie jestem bezrobotny; pracowałem wiele lat w Renault Palencia jako technik naprawiający i konserwujący narzędzia elektroniczne i mechaniczne, na przykład Atlas Copco, co pozostawiało mi niewiele wolnego czasu w harmonogramie.
Poza programowaniem na Amigę i grami moim hobby jest modelarstwo (żołnierze, pociągi), no i piwo jak wszyscy (naturalne paliwo do myślenia).

O swoim modelarstwie mam stronę1. Moja ulubiona figurka to „Tocador” (”Toaletka”)2. To erotyczna miniatura od Phoenix Follies malowana olejnymi farbkami. Tak, kupuję zestawy, choć dokonuję drobnych modyfikacji. Zrobiłem rękę, w innych głowę; od zera nie robię, bo nie mam tyle czasu.

Figurki powyżej to „Templario” (rycerz Templariuszy) i “Salomea”.

Obecne gry, w które gram, to strategiczna Battle of Wesnoth w wersji Windows, ale gram też w Tower 57, AskMeUp i Amiga Racer pod MorphOS-em na PowerBooku. To są cztery jedyne gry, w które gram. Czekam na Wings, kiedy pewnego dnia zostaną ukończone… Moją Amigę 500 zachowałem, z tym że dzisiaj nie mógłbym na niej działać. Nie mam odpowiedniego monitora ani adaptera, a nie sądzę, abym kupił jeden z tych specjalnych monitorów LCD.

Dlaczego zacząłeś od Amigi, a nie Atari lub innego popularnego systemu w 1991 roku? Czy używasz Amigi, klasycznej lub nowej generacji, nieprzerwanie od 1991 roku, czy może miałeś jakieś przerwy w amigowaniu?

Ja i mój brat weszliśmy w świat komputerów w 1987 roku zaczynając od Amstrada CPC 6128 z zielonym monitorem i wersją brytyjską zamiast wersji hiszpańskiej. Zrobiłem trochę grafiki, kopiowałem i wklejałem kod z czasopism Amstrad, aby tworzyć gry, pisząc wiersz po wierszu. W 1991 roku kupujemy naszą druga maszynę – Amiga 500. Fantastyczny komputer do robienia wszystkiego – muzyka, grafika, programowanie i granie w mityczne gry tamtych lat. Mój brat zaczął od Amiga Basic, aby coś zrobić, a ja tworzę grafikę, ponieważ muzyka… no nie jestem Mozartem.

Historyczna już Amiga 500 na której bracia tworzyli pierwsze produkcje Morgue Soft

W 1994 roku, po próbie programowania w złym Dice C, mój brat kupił Blitz Basic; to wtedy, w latach 1993-1994, rozpoczął się projekt Morgue Soft z naszym pierwszym programem FilePoke i jego wariantem FilePoke Dune nadal dostępnym na Aminecie3. Potem ulepszaliśmy naszą Amigę 500 za pomocą płyty MTec, Vortex ATonce, zewnętrznej stacji dyskietek itp.

Widzę na twojej stronie, że twój brat Jose jest członkiem Morguesoft, a na liście jest trzecia osoba, Carlos Miguel. Czy obaj aktywnie uczestniczą w tworzeniu oprogramowania?

W tym czasie w jednym z amigowych magazynów zobaczyłem reklamę stowarzyszenia amigowców o nazwie C.U.A.Z. (Club de Usuarios de Amiga de Zaragoza); w innym mieście, ale było to jedyne rozwiązanie, ponieważ w moim miasteczku zniknęli użytkownicy Amigi, wielu używało Amigi 500 tylko do gier komputerowych. I oto poznałem Carlosa Miguela, osobę niezwykle ważną, ponieważ był i nadal jest naszym kontaktem ze sceną Amigi (ponieważ, jak powiedziałem, w moim mieście mój brat i ja byliśmy ostatnimi użytkownikami Amigi), dzięki niemu do dziś kontynuuję hobby Amigi.
Teraz jestem jedynym, który może kontynuować programowanie. Mój brat używa AmiBlitza, ale tylko pod WinUAE. Nasza stara Amiga 500 jest nieużywana z powodu problemów z dyskietkami od kilku lat. W 2004 roku odkryłem język Hollywood i z trudem korzystałem z niego pod WinUAE. W tym czasie kupiliśmy jeden komputer PC AMD K7 i na nim używaliśmy wspomniany WinUAE z AmigaOS 3.5, a później 3.9 – ja też staram się rozwijać gry i narzędzia w Blitz Basicu, aby zabawny Strip Fighter stał się rozbieranym pokerem z kilkoma rywalami.

Carlos Miguel jest aktywny i wraz z kilkoma przyjaciółmi z CUAZ uczestniczy w organizacji dwóch imprez – w ich mieście Saragossa to „RetroMañia”, a drugiej nie pamiętam nazwy. Działają na klasycznych Amigach i komputerach z MorphOS i AmigaOS 4.x. CUAZ to „Klub Użytkowników Amigi de Zaragoza” – dobrzy ludzie; jest ich niewielu, ale podtrzymują ducha Amigi.

Mój brat Jose Antonio kontynuuje tworzenie małego narzędzia dla AmiBlitz, ale tylko dla niego używa i lubi hobby. Trudno mu wrócić do mega projektu jak Strip Fighter; ta gra nie jest dostępna na stronie, ale co ciekawe, jest zawarta w niektórych okładkowych płytach CD ze znanego amigowego magazynu.

Z jakich maszyn Amigi korzystasz do tworzenia i testowania programów? Z informacji na twojej stronie internetowej wywnioskowałem, że używasz Sam460ex z RadeonHD z AOS4.1u6 i Mac Mini z ATI 32 MB z MorphOS 3.12. Czy to wszystko twoje Amigi NG, czy posiadasz coś jeszcze nie wymienionego na twojej stronie? Czy korzystasz z Amigi codziennie / co tydzień / co miesiąc? Jakiego oprogramowania używasz do przygotowywania grafiki, muzyki i dźwięku dla swoich aplikacji? Czy używasz do tego Amiga NG czy innego systemu?

Moja obecna maszyna do programowania to komputer PC z Hollywood IDE – najlepszy wybór do programowania w tym języku. Do tworzenia grafiki nadal używam Personal Painta 7.1, oryginalnego z Cloanto; kupiłem ostatnią wersję od A-EON, ale ja myślę, że oryginał jest lepszy; także niektóre programy Windows do grafiki i dźwięku, bo są niezłe, niemniej do konwersji dźwięku do 8SVX stosuję świetny program Thilo Sample Manager. Do testowania pod Amigą używam WinUAE, a do NG moich Mac Mini i PowerBooka z MorphOS-em. Co ciekawe, zacząłem od SAM 440ep, ale z tymi płytami było wiele problemów. Byłem też trochę zniechęcony do MorphOS-a, ponieważ jakoś nie udało mi się dojść do ładu z Efiką 5200B, którą dla niego kupiłem. Dzisiaj – zaraz po PC – MorphOS to najczęściej używany przeze mnie system. Z internetu częściej korzystam na PowerBooku niż na pecetowym laptopie – praktycznie całymi dniami. Przykładowo, używam Odyssey i programu Transfer żeby wgrywać nowe wersje programów i gier na moją stronę internetową.

PowerBook

Mam dwa Samy, jeden 440ep 800 MHz i drugi Sam460ex, moje wielkie rozczarowanie. Miałem wcześniej inny Sam440ep o częstotliwości 600 MHz, ale został uszkodzony (dobry projekt i wykonanie…) zakupiony na początku jego premiery, ale wolę nie mówić o Samach…

A co do przyszłości – mam nadzieję, że kiedyś systemy operacyjne PPC spotkają się z wzajemnym szacunkiem tych dwóch światów, ponieważ AROS… hmm, jest inną alternatywą. Podoba mi się system operacyjny PPC, że pewnego dnia uruchomimy MorphOS lub AmigaOS na x86-x64. Cóż, myślę, że to trudne; przykładem jest Apple, które teraz chce uruchomić swój system operacyjny na innym procesorze niż X86-x64.

Czy myślisz o zakupie nowego sprzętu dla AOS4.x lub MorphOS 3.x? Co myślisz o Taborze aka A1222? Z mojego punktu widzenia będzie to bardzo interesujący podstawowy komputer Amiga NG.

Czy kupię ‘Tabora’? Cóż, jeśli będzie działał na nim MorphOS, być może tak, ale nie dla AmigaOS 4, ponieważ mam do tego dwie maszyny i na żadnej z nich nie uruchomiam Linuksa. Nie podoba mi się, ponieważ kupowanie maszyny PPC dla AmigaOS 4.x lub MorphOS i uruchamianie Linuksa jest czymś sprzecznym, to tak, jak kupić jednego MacBooka Air do uruchamiania systemu Windows – szanuję, ale to dla mnie jest nielogiczne.
Być może MorphOS jako obecny OS dla Amiga NG to rozwią­zanie lepsze – bezpłatne aktualizacje, solidne. Jedynym problemem jest to, że komercyjne oprogramowanie i gry oraz dobre programy są dostępne tylko dla Amiga OS 4 lub w niektórych przypadkach dla AROS-a, ale najlepszą przeglądarką jest Odyssey i wersja MorphOS. Estetycznie ma bardziej nowoczesny wygląd, ikony PNG to świetna pomoc. Glow Icons i style ikon w AmigaOS 4 i AROS – cóż, myślę, że są w porządku, ale wyglądają zbyt retro. Wyglądają retro, jakby system nie ewoluował z AmigaOS 3.9, kiedy na przykład OS4 ma dobre ulepszenia, ale trzeba szanować gusta ludzi, to hobby, a nie sekta.

Jak widać na Twojej stronie, masz całkiem sporo narzędzi do wszelkiego rodzaju systemów operacyjnych: do manipulowania i przeglądania grafiki, zdjęć, filmów i słuchania muzyki. Istnieje AnimWebConverter, PintorWeb, Videntium Picta, VAMP, EyeViewerSE, VintageSongPlayer. Czy kiedykolwiek myślałeś o umieszczeniu wszystkich możliwości w jednej (lub dwóch) dużych, zoptymalizowanych i ogólnie dobrze dopracowanych aplikacjach? Czy planujesz nowe programy lub gry w najbliższej lub dalekiej przyszłości? Jeśli tak, czy możesz odsłonić część swoich planów?

Obecnie pracuję nad moimi klasycznymi programami takimi jak V.A.M.P. (odtwarzacz wideo), Grimorium (PDF) itp., również kontynuuję pracę nad moim ezoterycznym narzędziem Sacrificio Pagano, ale jest to duży projekt jako gra. Hmm… jest bardzo złożony dla jednej osoby. O naszych przyszłych projektach oprogramowania mogę powiedzieć, że tylko mój wolny czas i moja wyobraźnia to powie, ponieważ robię oprogramowanie typowe dla moich ezoterycznych narzędzi, ale nie będzie więcej gier porno.
Cóż, jeśli chodzi o tworzenie wszystkich narzędzi w jednym… Hmm, jest to skomplikowane i lubię narzędzia do pracy nad konkretnymi rzeczami, lepiej wszystko publikować oddzielnie.

Do omówienia pozostają dwie główne kwestie. Prawdopodobnie najbardziej wrażliwe – seks i religia.

Seks i moje gry erotyczne – wyjaśnienie jest bardzo łatwe. Uczę się programowania w Hollywood, a obecnie trudno znaleźć do współpracy grafików projektantów. Przy kompleksowym tworzeniu sprite’ów, tła itp. wybieram tę drogę jako szybką drogę, aby uczyć się i tworzyć projekty, ponieważ bardzo łatwo jest znaleźć zdjęcia z modelkami, filmy itp. Jest też inny powód – obecny użytkownik Amigi ma ponad 40 lat więc nie tworzysz gier takich, w jakie graliśmy na naszych Amigach 500-1200 z klasycznymi arcade itp.. Zresztą zawsze były gry erotyczne dla Amigi (Strip Pokers, przygodowe), a teraz ludzie tworzą głównie gry typu klasyczne arkade, platformówki itp., jakby zapomnieli o tej części. Ale moim zamiarem jest nie tylko tworzyć gry erotyczne. Chcę tworzyć inne gry w innym stylu, na przykład strzelanki, z tym, że zależy to od moich umiejętności programistycznych, czasu i najważniejszej rzeczy – grafiki.

Jeśli chodzi o religię, cóż, tworzę narzędzia czarów, ponieważ na tym świecie są inne wrażliwości religijne. Mam trochę wiedzy wicca, którą ucieleśniłem w trzech ezoterycznych narzędziach, ponieważ Amiga zawsze była twórczym systemem wolności. Być może wśród amigowców są również ludzie praktykujący wiccę, podobnie jak chrześcijanie, którzy czują się urażeni moimi grami erotycznymi – takimi jak Strip Fighter II. To zresztą moja ostatnia produkcja w tym gatunku, dzięki czemu mogłem poświęcić się innym projektom.

Wicca. Napisz coś więcej na ten temat – jak to znalazłeś. I coś o niej, ponieważ jest to mało znany temat.

Odkryłem to przez przypadek, ponieważ lubię muzykę celtycką, szczególnie Alana Stivella i jego świetny album „Briana Boru”. Przez lata szukałem informacji na temat Celtów, ponieważ moje miasto zostało założone przez nich w pierwszym wieku przed Chrystusem. Przybyły legiony rzymskie i pierwotne miasto zniknęło. Przypadkowo odkryłem, że ta starożytna celtycka religia ma swoją kontynuację (choć na szczęście nie w 100%) jako Wicca, a starożytne rytuały zachowały się częściowo, mimo wieków prześladowań, w wielu tradycjach chrześcijańskich. Nie jest to zbyt dobrze znane, ponieważ podobnie jak wszystko dzisiaj w internecie i kinie jest to bardzo niepoważne – wydaje się, że cały świat Wicca to wiedźmy lub czarownice, które latają i posługują się magią jak w Harrym Potterze.

Czy planujesz dodać szersze opisy do ezoterycznych aplikacji? Na przykład „Astral Game” pozwala określić znak zodiaku, ale nie informuje użytkownika programu, co to oznacza.

Nie planuję dodawać więcej opisów do programów, lubię proste aplikacje do użycia w każdym przypadku. Astral Game jest właśnie taką, która powie Ci o twoim astralnym i chińskim zodiaku i twojej szczęśliwej liczbie, to aplikacja do prostych rzeczy. Nie staram się przyciągać ludzi do ezoteryki, aplikacja jest bardziej przeznaczona dla osób, które nie są pewne spod jakiego są znaku.

Pytanie techniczne. Czy możesz tworzyć programy otwierane w większych oknach? Na nowoczesnych monitorach ekrany twoich programów są małe. Niekoniecznie żeby były na pełny ekran, ale na przykład x2 większy niż obecnie.

Ja lubię aplikacje i gry w małych oknach, aby móc korzystać z kilku jednocześnie i szybko uzyskiwać do nich dostęp. Hollywood kombinacją klawiszy Alt + Return pozwala otwierać programy i gry na pełnym ekranie. Niektóre moje gry i programy mają aktywną tę opcję, inne nie.

Czy jest coś jeszcze, o czym chciałbyś wspomnieć?

Tak, dziękuję stowarzyszeniom WArMUp i CUAZ, a zwłaszcza Yannickowi Buchy (WArMUp) i Carlosowi Miguelowi Iranzo Sabaterowi (CUAZ) za wsparcie mojego dziwnego oprogramowania oraz Samirowi Hawamdehowi, o którym zapomniałem.

1 www.morguesoft.eu/Miniaturas/
2 www.morguesoft.eu/Miniaturas/Galleries02/Tocador/Tocador.htm
3 aminet.net/package/game/edit/Filepoke

‘ferin’ – Amiga NG (8) 03/2019

—> do spisu artykułów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: