Kilka podstawowych informacji

Żeby umieć skonfigurować sobie emulator trzeba rozumieć choć pobieżnie pewne zależności.

System Amigi składał się z dwóch części – jedna znajdowała się w kości ROM na płycie głównej. Druga to zawartość dyskietek z systemem, podpisanych jako Workbench.
Żeby gra z małej Amigi – np. Amigi 500 – zadziałała wystarczy mieć ROM; w oryginalnym komputerze wkładało się dyskietkę z grą i to wystarczało. Zawartość dyskietek Workbench jest potrzebna gdybyśmy chcieli używać programów, bądź wogóle chcieli „pobawić się” w postawienie systemu w emulatorze.

Zawartość kości ROM określana jest też jako Kickstart. Jest to coś więcej niż odpowiednik dzisiejszego BIOS-u bo zawierał część systemu operacyjnego. Kickstart miał numerację podwójną – przykładowo ROM 3.0 miał oznaczenie v39, a są jeszcze podwersje. Wspominam o tym ponieważ często gra wymaga konkretnej wersji. W prawdziwej Amidze radzono sobie montując dwa ROM-y i przełącznik do nich. Dziś pod emulatorem jest to o wiele wygodniejsze – załatwia się to kliknięciem.

Zarówno ROM-y, jak i całe oprogramowanie Amigi zostało przeniesione wysiłkiem wielu osób do internetu, gdzie krąży w formie plików.
Można sobie zgrać z własnej Amigi jak ktoś chce. Ale większość nie posiada Amigi, poza tym zgrywanie jest czasochłonne i kłopotliwe.

Skąd brać gry

Jeśli chodzi o nielegalne źródła to jest ich dużo. Największym zbiorem jest kolekcja TOSEC (The Old School Emulation Center) i można ją znaleźć na torrentach.
Jeśli chodzi o legalne to są, ale na razie zajmujemy się tematem od strony „jak zacząć za darmo i legalnie, i jeszcze żeby było łatwo”.
Największym ograniczeniem jest zdobycie legalnie ROM-ów, bo np. gier (udostępnionych legalnie za darmo) jest masa.

Korzystanie z gier w formie plików wykonywalnych

Najprostsze rozwiązanie to projekt The Company.

the_company

Idea jest następująca: gra zostaje połączona z plikami niezbędnymi do jej uruchomienia – częścią emulatora i ROM-em. Taki pojedynczy plik *.exe uruchamiamy pod Windows – i już. Autorskie opracowanie nazywa się tcUAE i najnowsza wersja to 2.6.0 – podaję dla formalności bo i tak nie mamy wpływu na wersję, jest „zrośnięta” z grą.
Przez wiele lat były wątpliwości co do legalności tego rozwiązania. Na szczęście twórcom systemu AROS udało się opracować własny ROM nie naruszający licencji. Także program WHDLoad – kluczowy dla obsługi gier wydanych pierwotnie na dyskietkach – stał się dostępny za darmo. Od tego momentu pliki z „The Company” uważam za „czyste” i bardzo dobre na start przy wchodzeniu w temat „Amiga i klasyczne gry”.

Na początek proponuję dwie gry i program

Magic Ball
To kompilacja 21 pinballi, czyli stołów typu flipery. Są to: Ultimate Pinball Quest, The, Thomas The Tank Engine’s Pinball, Pinball Wizard, First Person Pinball, Time Scanner, Pinball Magic, Power Pinball, Quiksilver Pinball Simulator, Pinball Dreams, Pinball Fantasies, Reflexity: Pinball Challenge, Soccer Pinball, Obsession, Pinball Illusions, Pinball Mania, Pinball Prelude, Pinball Hazard, Slam Tilt, Pinball Brain Damage, Magic Ball, Pinball Wizard V2.0

Alien Breed 3D II: The Killing Grounds
To gra FPP czyli chodzimy i rozwalamy przeciwników.

Deluxe Paint 5.2
To program do rysowania.

Uprzedzam że wiele gier i większość programów nie zniosło próby czasu – niska rozdzielczość współcześnie może razić i dla wielu być nie do zaakceptowania.

Jak wygląda korzystanie z plików od „The Company”
Podczas pobierania i instalacji mogą być komunikaty antywirusów – to są fałszywe alarmy. Szczególnie wrażliwy jest firewall Comodo (najlepiej przy monicie o działanie wybrać opcję „Uruchom jako instalator/aktualizator”). Większość tych alarmów bierze się właśnie z prób łączenia z internetem – podczas uruchomienia sprawdzane jest czy nie ma nowszej wersji.

Po uruchomieniu pliku pokaże się takie okienko:

thecompany_01

W lewej części znajduje się lista gier – jest tak jeśli plik zawiera cała kolekcję, np. tu widoczna seria Alien Breed. W prawej części widoczne są informacje o wydaniu takie jak autorzy opracowanej kompilacji pliku i sterowanie w grze.

Po wybraniu pozycji na liście po lewej stronie zawartość w prawej części zmienia się:

thecompany_02

Podane są dane dla oryginalnej historycznej edycji: firma, rok, kody do gry.

Jeśli chcemy wrócić na ekran początkowy – trzeba kliknąć ? (pytajnik). Chcąc grać – naciskamy Start. Wyjście jest klawiszem End.

 

Mini galeria

thecompany_03
legendarny Pinball Ilussions z pakietu „Magic Ball”

 

thecompany_04
Alien Breed 3D 2: The Killing Grounds; po oswojeniu się z ziarnistością pikseli i nieco pomniejszonym ekranem rozgrywki – gra się całkiem przyjemnie

 

thecompany_05
Deluxe Paint 5.2 – menu z górnej belki jest pod prawym przyciskiem myszy

 

W następnym odcinku zajmiemy się WinUAE.