Jedną z ulubionych dziedzin Amigowców, w pracy na swoich maszynkach, od zawsze było rasowanie blatu. Od zmiany kolorów okien, tła, poprzez rysowanie i wymianę ikon, na stosowaniu różnych nakładek, czasem głęboko ingerujących w system, kończąc. Nie będziemy się zbytnio nad tym rozwodzić, zresztą na temat upiększania blatu Workbencha, powstało tak wiele artykułów i poradników, że szkoda by marnować miejsca na powielanie tych informacji. Zatem zajmiemy się tylko ikonkami, a konkretniej ich tworzeniem przy użyciu edytorów grafiki, dostępnych w AROS-ie.

Od kiedy na Amigę Klasyczną wydano nakładkę PowerIcons, pojawiła się możliwość zastosowania ikon, w formie 32-bitowych plików graficznych PNG z kanałem alfa. Obecnie, nie są już potrzebne dodatkowe łatki, gdyż w najmłodszych odsłonach AmigaOS 3.x, takie wsparcie jest nie jakby z automatu, choćby przez zastosowanie nowych wersji icon.library. Co do postamigowych systemów, stosowanie takich ikon jest w zasadzie standardem. Niemniej jednak można stosować starsze rozwiązania, np. GlowIcons, gdyż np. AROS, bez problemu radzi sobie z wyświetlaniem tychże plików. Fakt ten przyda się zapewne entuzjastom bardziej klasycznego wyglądu i co za tym idzie, możliwe jest zastosowanie klasycznego oprogramowania, do tworzenia owych plików .info. Np. przy pomocy Personal Painta, uruchomionego w AROS-ie, w środowisku AmiBrigde.

Wróćmy jednak do ikonek PNG. Praca przy tworzeniu tych elementów systemu zazwyczaj sprowadza się do edycji obrazków w formacie PNG w programie graficznym. Na moim przykładzie, jaki zaproponuję, będzie utworzona ikona dla systemowego dysku/partycji. W związku z tym iż od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem notebooka z natywnie zainstalowanym AROS-em, postanowiłem wykonać ikonkę prezentującą ten rodzaj komputera, z widocznym logiem systemu na ekranie. Wcześniej podobną pracę wykonałem na komputerze stacjonarnym, w której to dysk systemowy opatrzony został ikoną przedstawiającą właśnie komputer stacjonarny.

Plik składać się będzie zatem z dwóch grafik, przedstawiających notebooka i logo AROS-a. Jeśli ktoś ma zdolności artystyczne, może spróbować swoich sił i narysować własnoręcznie ikonkę od podstaw. Ja postanowiłem skorzystać z gotowców, które można znaleźć w internecie. Otwieramy przeglądarkę OWB i za pomocą wyszukiwarki grafik Google, szukamy żądanego obrazka. Ważne, aby w wyszukiwarce wpisać, że chodzi o ikonkę PNG. Dzięki temu zaoszczędzimy sobie nieco pracy, gdyż będą szanse na to, że znajdziemy grafikę, która zawiera już przezroczyste tło (kanał alfa). Następnie logo AROS-a. Tutaj może być gorzej. Takie obrazki zamieszczone są w sieci, zazwyczaj w formacie JPG i będzie trzeba wyczyścić tło, przed wklejaniem logo w ikonę, przedstawiającą wyżej wspominanego notebooka (Rys.1).

Rys.1.Wyjściowe grafiki – logo i notebook

Po pobraniu obrazków uruchamiamy edytor Zune Paint i wczytujemy pobrane logo AROS-a. Z narzędzi wybieramy gumkę, dobieramy rozmiar brusha (size), oraz ostrość konturu (hardness) i zabieramy się, do wymazywania wszystkiego co jest niepotrzebne (Rys.2).

Rys.2. Zune Paint – wymazywanie zbędnego tła

Podczas pracy, można manipulować powyższymi parametrami, np. w miejscach wymagających większej precyzji. Po zapisaniu naszej pracy uruchamiamy program RNO Effects. Wczytujemy wyczyszczone logo i lekko je wygładzamy, poprzez zastosowanie filtra Blur (Rys.3).

Rys.3. RNOEffects – wygładzanie loga

Wracamy do Zune Paint. Dzięki temu, że edytor pracuje na zakładkach, możemy załadować kilka obrazków naraz. Tak więc wczytujemy nasze logo oraz wcześniej pobraną ikonę PNG, przedstawiającą notebooka. Przechodzimy do obrazka z logiem, zaznaczamy je i klikamy Copy (Rys.4).

Rys.4. Zune Paint – wycinanie loga

Następnie przechodzimy do grafiki notebooka, klikamy Paste, następnie po pojawieniu się wycinka, dostosowujemy jego rozmiar (Zoom), wklejamy i zapisujemy do pliku PNG (Rys.5).

Rys.5. Wklejanie loga w ikonę notebooka

Teraz musimy odpowiednio zmniejszyć wielkość obrazka. Do tego zadania najlepiej przyda się wspomniany wyżej RNO Effects. Odpalamy program, z opcji wybieramy Resize. Jak widać, nasza ikonka została nieco poszarpana (Rys.6). Żaden problem, nie wychodząc z programu, wygładzamy ją nieco filtrem Blur (Rys.7). Po wszystkim zapisujemy, np. jako ikonka1.png.

Rys.6. RNOEffects – pomniejszanie rozmiaru ikony
Rys.7. RNOEffects – wygładzanie pomniejszonej ikony

Teraz pora dodać efekt złotawożółtej obwódki jak w przypadku GlowIcons. Nie zamykając programu, nadal pracując na tym samym obrazku, robimy to za pomocą opcji Shadow. Po dodaniu obwódki, nasz obrazek zwiększył nieco rozmiar (Rys.8). Aby wyszła z tego ładna ikonka dualPNG, musimy go ponownie zmniejszyć, do rozmiaru sprzed dodawania obwódki. Pracując nadal w RNO Effects i na tym samym pliku, ponownie wybieramy opcję Resize i dostosowujemy rozmiar do pierwotnego (Rys.9). Trzymając się przykładu, zapisujemy jako ikonka2.png.

Rys.8. RNOEffects – dodanie obwódki typu Glow do ikony
Rys.9. RNOEffects – korekcja rozmiaru ikony drugiej w stosunku do pierwszej

Ostatni etap to połączenie obu plików, we wspomnianą wyżej ikonkę dualPNG. Otwieramy katalog, w którym zapisaliśmy pliki, uruchamiamy wiersz poleceń Shell, wpisujemy komendę join i bez bawienia się we wklepywanie ścieżek dostępu, wrzucamy do okna wiersza poleceń, najpierw pierwszy obrazek, potem drugi. Dopisujemy to, ścieżkę dostępu, oraz nazwę pliku wynikowego (ikonka3.png). Klikamy enter i gotowe (Rys.10).

Rys.10. Łączenie dwóch ikon PNG, w jedną za pomocą polecenia join

Teraz tylko zmieniamy nazwę końcówki pliku wynikowego z .png na .info (najlepiej w programie DOpus) i możemy cieszyć się swoją własnoręcznie zrobioną ikonką dualPNG (Rys.11). Pozostaje już tylko ją podmienić na ikonę partycji systemowej (zmieniając jej nazwę, podczas kopiowania na disk.info) i gotowe (Rys.12). Ważna informacja; podczas podmiany ikonek, dysków, narzędzi czy projektów, nie musimy bawić się w zmienianie typu ikonki. AROS, sam ją rozpozna i dostosuje, czy dany plik .info, ma być ikoną dysku, czy katalogu. Jedyne, o czym musimy pamiętać, to przepisanie parametrów w tooltypes, jeśli takowe ikonka zawierała w oryginale.

Rys.11. Efekt finalny
Rys.12. Aktywna ikonka na blacie (widać, że dwustanowość działa)

To wszystko, mam nadzieję, że dopieszczanie blatu Wanderera przyniesie Wam tyle satysfakcji, co dopieszczanie klasycznego Workbencha. No i najważniejsza informacja, być może proces, tworzenia ikon, w AROS-ie, będzie jeszcze bardziej ułatwiony, a to dzięki programowi Icon Editor, który jest w fazie testów, a w momencie, kiedy czytacie te słowa, może być już dostępny. Wszystkie aplikacje, które zastosowałem, przy opisanym procesie, są z automatu dostępne w najnowszej dystrybucji Icaros Desktop. Ponadto, autor dystrybucji, od czasu do czasu zamieszcza na swoim blogu, dla użytkowników będących w programie Patreon, wideo-tutoriale, poświęcone między innymi, tworzeniu ikonek dla systemu AROS.

’Don Rafito’ – Amiga NG (6) 1/2019

—> do spisu artykułów

Dodaj komentarz