Podsumowanie zbiórki

Zbiórka dobiegła końca. Przez 45 dni udało się zebrać 55 zł i 100 euro.

Zbiórki przez PayPal to jest dobry kierunek.

Część środków została wykorzystana, część jest zaplanowana (np. opłata domeny będzie na przełomie roku). Do sierpnia przyszłego roku “jest spokój”.

Jak spożytkowałem środki?

Podniesienie pakietu z Bronze na Silver

To zwiększyło miejsce z 1 GB na 25 GB i limity transferów. Są też inne plusy – brak ograniczeń w tworzeniu baz danych i adresów e-mail. To jest istotne, dzięki temu mogłem przetestować kilka wartościowych CMS-ów.

Certyfikat SSL dla tej strony 

Wybrałem Rapid SSL.

To dało możliwość wprowadzenia płatności przez PayPal. Na tę chwilę transakcje na tej stronie są już bezpieczne, nie trzeba ograniczać się do tradycyjnych przelewów.
Jeśli chodzi o darmowe SSL – sprawdzałem to rozwiązanie (Let’s Encrypt). To jest określane jako certyfikat “samopodpisany” i nie zawsze jest respektowane, traktowane raczej jako uwierzytelnienie strony. Obecny wybór był optymalny, a na Wildcard nas nie stać.
Mały minus jest taki, że wersja “https” jest traktowana przez Google jako inna, więc zniknęły statystyki polubień na facebooku, musiałem także podesłać nowa mapę strony do Google, przerabiać zawartość wtyczką żeby uniknąć “zawartości mieszanej” i inne techniczne bzdety. Do tego dwa dni “walki” z biurem obsługi klienta. “Od kuchni” cała zabawa była czasochłonna, ale udało się.

Postawiony oddzielny sklep 

Testowałem kilka (QuickCart, OpenCart, AbanteCart i PrestaShop).
QuickCart był najfajniejszy, najprostszy, najlepiej dostosowany do polskiego rynku (produkt polski). Niestety, zapisy licencyjne (1.999 zł kary za złamanie regulaminu użytkowania) przekreśliły go w moich oczach.
OpenCart zapowiadał się nieźle, niestety wymagał kolejnych nakładów finansowych. O ile spolszczenie można kupić już za 20 zł, to konieczność płacenia za kolejne moduły (np. dotyczące płatności) budzą już wątpliwości. Wyszedłem z założenia, że mam gospodarować oszczędnie, więc wykluczyłem OpenCart. Po tym jak znalazłem na forach tematy typu “straciłem bazę danych” albo “jak usunąć wirusa” nie żałuję.
AbanteCart jest czymś pomiędzy OpenCart a PrestaShop. Niestety ma podobne wady (płatne moduły). Jest wiele różnych platform sklepowych i wszystkie mają właśnie tę wadę, że z “gołym” sklepem nie da się wystartować.
PrestaShop to najbardziej rozbudowany sklep, najbardziej skomplikowany panel administracyjny. Ponieważ jest spolszczony i ma darmowe wtyczki, oraz jest bardzo popularny – zdecydowałem się na sklep Presta.

Tu zapewne zasadne jest pytanie – dlaczego certyfikat jest kupiony na amiga.org.pl, gdzie sklepik jest wydzieloną zakładką opartą na wtyczce WooCommerce, a nie na właściwy sklep? Dlatego, że WooCommerce po prostu działa. Mimo tego, że to jest tylko wtyczka do WordPressa, jest niezawodny i można było sklepik wdrożyć już.

Zakładka w panelu klienta po zalogowaniu

W przypadku Presta jest dużo pracy, na przykład podczas testów wystąpił błąd na smartfonie. Nie mogę puścić dziadostwa, za tym idą pieniądze klientów, to musi być pewne, a nie że będzie się “sypać”. Ten sklep jest docelowy, ale z racji faktu że certyfikat trzeba odnawiać co roku, “kłódkę” kupię jak będzie co najmniej 3 produkty, a całość działać bez zarzutu. Tak jest po prostu rozsądnie. Niemniej sklep jako taki jest gotowy i figuruje w subdomenie sklep.amiga.org.pl. Wygląda skromnie, ale nie dlatego że jest jakiś “niedorobiony”, tylko dlatego, że nie ma w nim towarów. Funkcjonalnie to są w nim rzeczy typu zgodność z RODO na poziomie możliwości pobrania w PDF swoich danych, czy generowanie faktur pro forma, niestety z racji braku SSL nie ma  w nim płatności innych niż przelew. Jak wspominałem – do czasu. Pojawią się jakieś towary to wtedy dokupię certyfikat i wdrożę elektroniczne płatności. Można rejestrować się i testować.

Sklep na Presta 1.7

Inne działania 

Ponieważ mam w głowie projekt “Zielona Wyspa” (o nim innym razem) interesowały mnie też inne opcje, takie jak portal społecznościowy, forum czy platforma edukacyjna pod kątem warsztatów programistycznych. Ponieważ jest bardzo niewielka społeczność nie ma sensu dzielić się bardziej, dlatego po testach to usunąłem. W przyszłości jakbym stawiał forum to będzie na SMF (czyli to samo co odnowione forum.amiga.org). Z rzeczy, które zostawiłem i mają szanse zafunkcjonować, to Chamilo – platforma do nauki. Stworzyłem na to subdomenę warsztaty.amiga.org.pl.

Chamilo

Czy będzie to wykorzystane – nie wiem. Na razie zaprosiłem ‘radzika’ i optymistycznie przypisałem mu klasę dla Hollywood Designera.

Poza tym – jak widać – ta strona została totalnie odświeżona, jest teraz w jasnych optymistycznych kolorach. Ostatnie zmiany to kolorowe winiety wpisów, zachęcające do czytania (klik wyrzuca daną kategorię). Ścieśniłem też treści (jest mniej zakładek).

Mam kolejne plany, ale to muszę wyhamować – czas pochylić się nad kolejnym numerem gazety, i zaniedbanym blogiem o AmigaOne.

News Reporter

1 thought on “Podsumowanie zbiórki

  1. Jakby ktoś kiedyś porywał się na podobne działania – podaję garść linków.

    O działalności nierejestrowanej:
    https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-zalozyc-firme-jednoosobowa-samozatrudnienie/co-powinienes-wiedziec-zanim-zarejestrujesz-firme-w-urzedzie/kiedy-nie-musze-rejestrowac-dzialalnosci

    Kolejne dwa są konkretnie od mojego dostawcy, ale większość firm hostingowych, które oferują cPanel, będzie mieć to rozwiązane bardzo podobnie.
    Jak zamówić certfyfikat SSL:
    https://panel.kylos.pl/knowledgebase/248/Jak-zamowic-certyfikat-SSL-w-Kylos.html
    Generowanie CSR dla certyfikatu SSL z wykorzystaniem cPanelu:
    https://panel.kylos.pl/knowledgebase/247/Generowanie-CSR-dla-certyfikatu-SSL-z-wykorzystaniem-cPanelu.html

    I istotny tekst jak poprawnie skonfigurować SSL w WordPressie:
    https://blog.lh.pl/jak-wdrozyc-ssl-w-wordpressie/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.